Wednesday, February 11, 2009

ombak oh ombak 2

adakah diam itu reaksi bacul?
atau
adakah diam itu reaksi berani?

mungkin jawapanya ada pada individu itu sendiri...

kekadang memilih utk diam itu lebih baik...
mungkin dapat menghindarkan provokasi...
atau...
pertelingkahan yg berpanjangan...
atau..
pertikaian yg tiada nokhtah...

bersuara itu satu jalan yg tiada akhirnya...
kemuncak data-data yg keluar dari bibir mungkin...
akan membinasakan diri sendiri...
akan memakan diri sendiri...

kerana pulut santan binasa...
kerana mulut badan binasa...

percakapan itu kekadang perlu limitasi...
apa yang paling penting adalah tunjang kewarasan...
pergaulan mungkin dapat membantu...

semakin ramai kita kenal...
semakin banyak yg kita dapat pelajari...

angin perubahan yang kita cube tonjolkan perlu disusun...
ini melibatkan komuniti dan persekitaran yang berbeda-beda...
kekadang perlu kita tahu sejarahnya terlebih dahulu...

masuk kandang kambing mengembek...
masuk kandang harimau mengaum...

ingatlah walaupun kita harimau...
tapi...
bila kita masuk kandang kambing...
kita perlu mengembek...
bukan mengaum...

10 comments:

naza said...

diam tu tak semestinya kita kalah..
diam gak tak bermakna yg kita setuju..
tp diam tu lebih baik dr bersuara..
aku setuju ngan pendapat ko..

tp kan afun, kalau harimau masuk kandang kambing.. aku rasa belum sempat dia mengembek.. kambing2 dah lari dulu.. ehm.. hahaha..

afun loneranger said...

kkhkhk...
betul2...
aku pon stuju ngan ko...

kambing lari ek..
khkhk...
fikir2 kan...

Anonymous said...

berdiam tu salah satu definisi bg "lari" dalam konteks hidup aku...
aku tau aku ni panas...so aku jarang bersuare better aku lari sb aku xmo jd mcm td.....aku lari bukan sb aku mengalah...atau lari dr masalah tp disbbkn panas baran aku....

emmm kalo aku lari pon...korg xyah wiso...hehehehe..mak kn taff

Anonymous said...

ni la 1st post kau yg sungguh cool,
da kurg sikit unsur2 panas itu..
gud!

cikin said...

diam adalah pintar.
lirik lagu fanatik by kru.
ehe:)
renung2kan & selamat beramal.
ahahaha:))

wAnIe said...

yeap..btol2 tu afan..
klu bersuara blh mdtgkn pergaduhan ,baek diam je kn..
tp xbrmksd org diam tu kalah,bodoh,xtaw pape..
jgn mudah dipijak2 kpale org yg diam,
sbb kdg2 org yg diam ni pemikiran dy lg bernas d rg yg bising tp..omong kosong!!!ckp xserupa bikin!!

afun loneranger said...

diam itu menjadikan kita lebih ruang untuk berfikir...

didieadila said...

wah..
aku suka bab ini..
tp ckup la..xmahu lg membuka entri di ruangan komentar afun..
skdar secebis komen..
aku baru berbincang hal ini dgn rumet aku..bkak blog ko ini juga yg diperkatakan..

diam xsemestinya kalah,
diam xsmestinya salah,
diam xsmestinya mengia..

kita bkn lg di zaman dahulu.
kononnya diam tnda setuju..
aku pnah blaja law dulu
'silence is not an acceptence'

bg aku diam tanda mengalah..
bukan mengalah = kalah..
tp beralah..agar keadaan menjadi lebih baik dan tenang dr seadanya...

=)

Anonymous said...

ketenangan affan telah menyelamatkan aku ngan jai
emmm tabik.....
mmg ko matang fan
time tu jek...

nanti kite g main pistol lg k!!!!!!!!!!!

Dirahsiakan said...

adehh... fan, ko tuju kat aku ker ni?? hehehe..